دست فروشان

ساماندهی دستفروشان با تأکید بر بازارچه های فصلی

09 شهریور 1403

زمان مطالعه

شغل کاذب از جائی نشات می گیرد که خلع کار و عدم رضایت شغلی حس شود بزرگ ترین دسته از افرادی که شغل کاذب را ایجاد کرده اند قشر کم درآمد و محروم هستند که گاه توسط روی آوردن به این گونه مشاغل به رضایت و درآمد مناسب رسیده اند. اما به قیمت تخریب محیط زیست اجتماعی و طبیعی و برهم زدن تعادل اجتماعی و اکولوژیکی!

همان طور که گفته شد یکی از عوامل مهم در بروز این گونه مشاغل مهاجرت می باشد که اغلب از فقر و محرومیت در روستا ناشی می گردد. خط فقر در مناطق روستائی به دلیل افزایش سرسام آور قیمت کاالهای اساسی روند صعودی شدیدی داشته است. میزان درصد فقرای روستائی از نوسانات گسترده ای برخوردار بوده است. این فقر شغل های کاذب مانند دستفروشی را در جامعه رواج می دهد  و اشتغال غیر رسمی بر کیفیت محیطی و کالبدی شهر و به دنبال آن بر زیست پذیری شهری تأثیر منفی دارد . برای تغییر این تأثیر منفی فعال کردن آنها در بازارچه های مشارکتی که یک ایده نو و جدید است موجب می شود تأثیر منفی این نوع شغل از کیفیت محیطی و کالبدی شهر برداشته شده و شرکت در بازارچه های فصلی روی درآمد شاغلین در عرصه دستفروشی هم تأثیر مثبت دارد و شهر را از حیث کالبدی و محیطی و اقتصادی برای آنها و شهروندان دیگر زیست پذیرتر می کند (مظلومی و همکاران ).

 

منبع : مظلومی ، شیوا . استعلاجی ، علیرضا . شیخ اعظمی ، علی ، 1402 ، مقدمه ای بر الگوی بهینه ساماندهی دستفروشان با تاکید بر ایجاد بازارچه های فصلی مشارکتی و اثرات آن در بهبود کیفیت محیطی و کالبدی زیست پذیری شهری ، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ایی) ، دوره 13 ، ویژه نامه 1

برای تهیه این مقاله فقط کافیه مقاله را لمس کنید :

 

یا لمس موارد زیر می توانید مقالات و منابع در زمینه دست فروشان و ساماندهی دست فروشان را از سایت ما تهیه کنید:

1- مقاله مظلومی و همکاران که در سال 1402 به چاپ رسیده و عنوانش: ساماندهی دست فروشان با تأکید بر بازارچه های فصلی است.

2- مقاله دکتر صادقی و همکاران در سال 1399 به چاپ رسیده و عنوانش ، ساماندهی فضایی دست فروشان منطقه 10 شهر تهران با تأکید بر نواحی مسئله دار است . 

 

دکتر علی شیخ اعظمی 

دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری 

عضو هیأت علمی دانشگاه 

 

 

پل‌های ارتباطی