اماکن گردشگری شهرستان تهران

اماکن گردشگری شهرستان تهران

24 مرداد 1403

زمان مطالعه

- کاخ اختصاصی نیاوران 

2- امامزاده صالح واقع در میدان تجریش

3- برج میلاد تهران 

این برج یکی از جاذبه‌های گردشگری مدرن و از بهترین جاهای دیدنی تهران است که در چند سال اخیر به نمادهای این شهر اضافه شده است. برج میلاد ششمین برج مخابراتی دنیاست که به یک مرکزی برای تفریح و خوش‌گذرانی تهرانی‌ها و گردشگران تبدیل شده است. برج میلاد میزبان کنسرت‌ها و جشنواره‌های زیادی است و اکثر خوانندگان معروف ایران در سالن‌های برج میلاد کنسرت برگزار می‌کنند.

4- پارک آب و آتش 

پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم یکی از پارک‌های شهر تهران است.  این پارک دارای مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰۰ مترمربع و دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری است. شرکت اوان کاسپین پردیس مدیریت ساخت این پارک را بر عهده داشته‌است. این پارک که در خیابان آفریقا نرسیده به چهار راه  جهان کودک و در انتهای کوچه ژوبین واقع شده‌است، شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی ، فانوس دریایی ، آبنما، برج آتش، آمفی تئاتر، آلاچیق ، محوطه دوچرخه سواری، اسکیت سواری و محیط سبز است. از جمله جذابیت‌های پارک آب و آتش تندیس‌هایی است که در جای‌جای پارک به چشم می‌خورند.

5 - پارک لاله 

این پارک در خیابان کارگر شمالی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران است. زمین پارک قبلا زمین سوارکاری و رژه ارتش بوده است و در دوره پهلوی دوم به پارک تبدیل شد. درختان چنار و سرو و اقاقیا، فضای سرسبز و سایه‌ سار فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده که باعث شده پارک به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شود. پارک لاله زمین بسکتبال و والیبال و میز شطرنج دارد و همچنین یک کتابخانه کودک که این پارک را برای کودکان هم مناسب کرده است.

6- پارک ساعی

قدمت پارک ساعی به سال ۱۳۲۴ برمی‌گردد و یک پارک قدیمی در دل تهران است. این پارک به‌همت مهندس کریم ساعی ساخته شده و ۱۷ نوع گونه گیاهی در محوطه سرسبز آن دیده می‌شود. یکی از بخش‌های دیدنی پارک که آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده، بخش حیات وحش و پرندگان است که به شیوه باغ‌های ژاپنی طراحی شده. اینجا انواع پرندگان و حیواناتی مثل همستر، غاز، قوو مرغابی و سنجاب را می‌بینید.

7- پارک ملت 

پارک ملت در شمال تهران یکی از معروف‌ترین پارک‌های پایتخت و از مکان های دیدنی تهران است که تقریبا هیچ‌چیزی برای گردشگران کم نمی‌گذارد. در امتداد پارک ملت در خیابان ولی‌عصر مجسمه‌های انتزاعی از هنرمندان ایرانی قرار گرفته که ورود به این پارک را متفاوت می‌کند. آب‌نمای پلکانی، دریاچه، باغ‌وحش کوچک، سینما ۴ بعدی و امکانات ورزشی فضای این پارک را هم برای بزرگ‌سالان و هم کودکان ایده‌آل کرده است. پردیس سینمایی ملت هم جذابیت این پارک را دوچندان می‌کند.

8- پارک جمشیدی 

این پارک در انتهای خیابان نیاوران در شمال تهران قرار دارد و از پارک‌های معروف و جاهای دیدنی تهران است. هرچند این پارک در تمام فصل‌ها زیبایی‌های خودش را دارد اما پاییز آن واقعا دیدنی است. آب از آبشار مصنوعی این پارک در پلکان پارک جاری می‌شود و فضای بسیار زیبا و باطراوتی ایجاد می‌کند. در گوشه‌وکنار پارک هم مجسمه‌ها و نمادهای انتزاعی را می‌بینید.

9- پارک قیطریه 

این پارک یکی از بهترین پارک‌های تهران و تجربه طبیعت ناب در دل ترافیک و شلوغی شهر است. صدای پرندگان را به گل‌های رنگارنگ گوشه‌وکنار پارک، فواره‌ها، استخر مرکزی، خنکای درختان سبز و بالابلند این پارک اضافه کنید و ببینید چه فضای رویایی در دل شهر خلق می‌شود. جایی که می‌توانید هم برای پیاده‌روی و هم برای خلوت‌کردن با خودتان روی آن حساب کنید.

10 - پارک نیاوران 

کاخ نیاوران در جنوب پارک نیاوران قرار دارد و در بازدید از کاخ می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این پارک به دستور محمدرضا شاه ساخته شده و نقشه آن را هم انگلیسی‌ها طراحی کرده‌اند، به همین دلیل هم به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شده. بوستان نیاوران بخش‌های مختلفی مثل کتابخانه، آمفی‌تئاتر، زمین تمرین اسب‌سواری، سالن ورزشی برای خانم‌ها، ۴ استخر بزرگ و زمین اسکیت دارد.

11- پارک نهج البلاغه 

این روزها پارک نهج‌البلاغه در شمال غربی تهران و در دره فرح‌زاد، یکی از پررونق‌ترین پارک‌های پایتخت و جاهای قشنگ تهران است. رودخانه‌ای که از وسط پارک می‌گذرد، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

12- پارک ژوراستیک

این پارک در سعادت‌آباد تهران یک فضای فوق‌العاده برای کودکان فراهم کرده است. در پارک ژوراسیک مجسمه‌های دایناسورهای مختلف در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده است. دیدن این دایناسورها از نزدیک و آشنایی با آن‌ها کودکان را حسابی هیجان‌زده می‌کند.

13- پارک چیتگر

این پارک در حاشیه دریاچه چیتگر قرار دارد. این پارک به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که بخش غربی آن بیشتر حالت جنگلی و وحشی دارد درحالی‌که تمام امکانات رفاهی و ورزشی آن در بخش شرقی پارک قرار دارند. با این تقسیم‌بندی به‌راحتی می‌توانید انتخاب کنید چه استفاده‌ای می‌خواهید از این پارک ببرید. اگر می‌خواهید از طبیعت‌گردی لذت ببرید به سمت غرب بروید و اگر می‌خواهید در پارک قدم بزنید و در رستوران یا کافه‌ چیزی بخورید به شرق بروید.

14- پارک شهر 

اگر در فصل‌ه تابستان می‌خواهید یکی از جاهای دیدنی تهران را برای تفریح و عکاسی انتخاب کنید، پارک شهر حتما باید یکی از گزینه‌های شما باشد. این پارک را معمولا به دو چیز می‌شناسند: یکی لاله‌های رنگین و زیبای آن در نیمه اول سال و دیگری دریاچه مصنوعی و آب‌نماهای زیبا.

15- پارک هنرمندان 

می‌دانید چرا نام این پارک را پارک هنرمندان گذاشته‌اند؟ به‌خاطر خانه هنرمندان که در دل این پارک جا خوش کرده! محلی‌ها پارک هنرمندان را به نام پارک ایرانشهر هم می‌شناسند. بوستان هنرمندان یکی از جاهای دیدنی تهران است که هنرمندان و هنردوستان به آن علاقه دارند. چرا؟ چون جای‌جای پارک می‌توانید انواع مجسمه‌ها و تندیس‌های ساخته‌شده توسط هنرمندان مشهور کشورمان را ببینید.

16- پارک دانشجو 

پارک دانشجو یکی از خاطره‌انگیزترین جاهای دیدنی تهران است. چرا؟ به‌خاطر وجود ساختمان زیبای تئاتر شهر. اگر از تئاترهای این ساختمان و نیمکت‌های اطراف آن‌ها خاطره‌ای ندارید حتما در اولین فرصت باید به پارک دانشجو بروید. چه نمایش‌های خیابانی را دوست داشته باشید، چه ترجیح می‌دهید به یکی از سالن‌های نمایش بروید، فرصت دیدن یک تئاتر در این پارک را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

17- پارک طالقانی 

بعد از این‌همه گشت‌وگذار در جاهای دیدنی تهران، وقت آن رسیده به یک پارک زیبا بروید و نفسی تازه کنید. پارک طالقانی یکی از مناطق دیدنی تهران است که به‌خاطر دسترسی راحت و نزدیکی به ایستگاه متروی تهران و بزرگ‌راه‌های همت، مدرس و حقانی به‌راحتی می‌توانید چند ساعتی در آن خوش بگذرانید.

18- پارک نوروز 

چرا نام این بوستان را پارک نوروز گذاشته‌اند؟ چون که این پارک با رویکرد بین‌المللی ساخته شده و در آن می‌توانیم در تمام ماه‌های سال، سنت‌های نوروزی را به کشور‌های عضو اکو نشان دهیم. در واقع ۱۲ سکو برای این کشورها، به‌علاوه دو سکوی اضافه برای عراق و بحرین در این پارک ساخته شده. هرکدام از این کشورها می‌توانند رسم‌ورسوم خاص خود را روی یکی از این سکوها به نمایش بگذارند. جالب است، نه؟

19 - پارک ولایت 

بی‌شک می‌توان گفت که پارک ولایت یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی تهران است. این پارک در جنوب تهران قرار دارد و با امکانات متنوع و بی‌نظیر خود می‌تواند روز زیبایی را برای شما رقم بزند. این پارک کمتر از ۱۰ سال پیش افتتاح شد و تمام امکانات تفریحی و رفاهی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده.

20- پارک المهدی 

بهترین نکته درباره پارک المهدی این است که امکان ماهیگیری در قلب یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور را در اختیار شما می‌گذارد. بله، در دریاچه پارک المهدی هرساله ماهی‌هایی آزاد می‌شوند که صید آن‌ها به تفریح شهروندان تبدیل می‌شود. علاوه‌بر ماهیگیری، تفریحات دیگری هم در این پارک به  عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در اختیار مردم قرار دارد.

21- پارک جنگلی لویزان 

اگر می‌خواهید یکی از جاهای گردشگری تهران را تجربه کنید که در آن کاملا از شلوغی و سروصدای شهر دورید حتما پارک جنگلی لویزان را انتخاب کنید. جالب اینجاست که منطقه لویزان اصلا جنگل نبوده و به‌صورت یک زمین بایر در شمال شرقی تهران قرار داشته تا اینکه در سال ۱۳۴۲ جنگل شیان به‌صورت مصنوعی در آن ایجاد شده.

22- پارک ملی سرخه حصار 

حالا وقت آن رسیده کمی بیشتر به شرق تهران بپردازیم. این بخش از پایتخت بزرگ و شلوغ کشورمان خانه یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده در تمام جهان است. در واقع قدمت پارک سرخه حصار به دوره قاجار می‌رسد، زمانی که پادشاهان این سلسله منطقه را به‌عنوان شکارگاه شخصی شاه قُرق کردند. گونه‌های جانوری این پارک در آن زمان تنوع خیلی زیادی داشت و بهترین مکان های دیدنی تهران برای شکار و خوش‌گذرانی بود.

23- پارک جنگلی یاس 

می‌دانستید پارک جنگلی یاس بزرگ‌ترین پارک جنگلی پایتخت است؟ این پارک جنگلی پیش از اینکه پارک شود محل منازعه وزارت اطلاعات و ارتش بود تا اینکه نهایتا به شهرداری اهدا شد و در اختیار همگان مردم قرار گرفت. یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در پارک جنگلی یاس فاطمی پیدا کنید انواع زمین‌های بازی برای کودکان و بزرگ‌سالان است. برای همین چه به‌همراه خانواده به این پارک بروید چه به‌همراه دوستان ناامید نخواهید شد.

ازجمله امکانات هیجان‌انگیز این پارک به‌عنوان یکی از مکان های گردشگری تهران می‌توان به تیراندازی به هدف در حال پرواز با اسلحه واقعی یا مسابقه‌ای اشاره کرد. به‌هرحال بی‌دلیل نیست که این پارک جنگلی یکی از بهترین جاهای تفریحی تهران به‌شمار می‌رود. البته بساط پینت‌بال و دوچرخه‌سواری هم به‌راه است اما باید با دوچرخه‌های خودتان بروید.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر

24- پارک پردیسان 

وقتی به پارک می‌روید استفاده از دخانیات در گوشه‌گوشه پارک آزارتان می‌دهد؟ پس پارک پردیسان را برای تفریحات خود انتخاب کنید. این پارک یکی از جاهای تفریحی تهران است که در آن استعمال دخانیات ممنوع است، تا جایی که محلی‌ها به آن ریه‌های تهران هم می‌گویند.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های پارک پردیسان، مرکز بازپروری حیوانات وحشی است. اگر به این بخش از پارک بروید می‌بینید که کارشناسان و متخصصان به درمان حیوانات آسیب‌دیده از دست شکارچیان غیرقانونی و قاچاقچیان حیوانات نادر می‌پردازند. به‌علاوه این مرکز بخش احیا و حفاظت از یوز ایرانی هم دارد که جالب‌توجه است. موزه تنوع زیستی و سینمای محیط زیست ازجمله بخش‌هایی است که ممکن است توجه شما را در پارک پردیسان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران به خود جلب کند. پس هروقت که توانستید خود را به شهرک غرب برسانید و از این پارک زیبا بازدید کنید.

آدرس: تهران، ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام

25- پارک ایران زمین 

پارک ایران‌زمین در خیابان ایران‌زمین در شهرک غرب تهران قرار دارد. این پارک باغ‌راه فدک هم نامیده می‌شود و یکی زا بهترین جاهای تهران است که بعد از یک روز سخت کاری چند دقیقه‌ای را در آن قدم بزنید و خستگی در کنید. پارک ایران‌زمین انواع امکانات ورزشی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

علاوه‌بر مسیر پیاده‌روی که دورتادور پارک قرار دارد، انواع زمین‌های فوتبال، بستکبال، والیبال، بدمینتون و دوچرخه‌سواری در پارک در انتظار شماست. البته کودکان هم در این پارک فراموش نشده‌اند. زمین‌های بازی کودکان در این پارک فرزندان دلبند شما را ساعت‌ها سرگرم می‌کند. بعد از اینکه حسابی خسته ‌شدید، بوفه‌ها و کافه‌های پارک هم استراحت‌گاه خوبی را برای شما مهیا کرده‌ است.

آدرس: تهران، شهرک غرب، بلوار خوردین، خیابان ایران زمین

26- پارک گفتگو 

پارک گفت‌وگو بر پایه گفت‌وگوی تمدن‌ها بنا شده که انواع باغ‌های مختلف از کشورهای مختلف جهان در این پارک ساخته شده‌. به همین خاطر هم می‌گویند یکی از جاهای دیدنی تهران که در آن می‌توان تمام دنیا را دید همین پارک گفت‌وگوست. انواع باغ‌هایی که می‌توان در این پارک پیدا کرد باغ ایرانی، باغ انگلیسی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی و باغ چینی است.در میان باغ ایرانی  یک کوشک قرار دارد که یادآور معماری دوران قاجار است، باغ ایتالیایی هم با مجسمه مریم مقدس از دیگر بخش‌ها متمایز شده است. از امکانات دیگری که در این پارک فراهم شده می‌توان به مسیر دوچرخه‌سواری، خانه اسباب‌بازی، زمین بازی کودکان و زمین اسکیت اشاره کرد.

27- پارک شفق

بوستان شفق یا پارک شفق، یک پارک قدیمی مربوط به دوران محمدرضا پهلوی است. این پارک یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

ساختمان داخل پارک، بنایی از کامران دیبا است که دیدن زیبایی آن خالی از لطف نیست. از جمله بخش‌های مختلف پارک شفق تهران می‌توان به فرهنگسرا و کتابخانه، گالری شفق، سالن نمایش مجهز، کارگاه‌های آموزشی، سرای کودک، کافه، فضای بازی، فضای پیاده‌روی، نمازخانه، سفره‌خانه و… اشاره کرد.

آدرس: تهران، یوسف‌آباد، خیابان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی، خیابان ۱۹

28- پارک آبشار 

اگر دلتان می‌خواهد یک طبیعت‌گردی و ساده و بی‌دردسر داشته باشید، پارک آبشار تهران  یکی از پیشنهادات ما در بین جاهای گردشگری تهران است. پارک آبشار، فضایی سرسبز به همراه یک آبشار مصنوعی است که چند ساعتی شما را مهمان طبیعت خواهد کرد، بدون اینکه لازم باشد از تهران خارج شوید.

از جمله امکانات پارک آبشار می‌توان به کافه، رستوران، بوفه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. اینجا می‌توانید اط گردش در طبیعت زیبا و تماشای آبشار لذت ببرید، کوه‌پیمایی کنید، با دوستان خود کلی عکس بگیرید و از وسایل ورزشی و بازی پارک استفاده کنید.

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران

28- پارک پرواز

پارک پرواز یکی از آن جاهای دیدنی تهران است که یک نمای ۳۶۰ درجه از کل شهر به شما نشان می‌دهد. از جمله امکانات و تفریحات پارک پرواز باید به زمین ورزشی، آلاچیق، شهربازی روباز، زمین بازی کودکان، سینما پنج‌بعدی، مجسمه‌های هنری، رستوران، پارکینگ و غرفه‌های خوراکی اشاره کرد.

29- بوستان شریعتی (پارک کوروش)

پارک کوروش یکی از پارک‌های قدیمی تهران و از جاهای دیدنی تهران است که در خیابان شریعتی قرار گرفته. این پارک در گذشته، تنها پارک منطقه بوده که با درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده سدروس، سپیدار، بلوط و گل‌های رنگارنگش، هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.

این پارک مثل بقیه مکان های گردشگری تهران دارای امکانات تفریحی و ورزشی مختلفی مثل زمین بازی مخصوص کودکان و بزرگسالان، آلاچیق، سرویس بهداشتی، کتابخانه،  حوض و آبنما، کافه و… است.

آدرس: تهران، خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از سیدخندان

30- باغ گیاه شناسی ملی ایران 

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران که خیلی‌ها آن را با نام باغ گیاه شناسی ایران  می‌شناسند، یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای علاقمندان به طبیعت و گل‌وگیاه است. باغ گیاه شناسی تهران، بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی در خاورمیانه و یکی از ۲۰ باغ برتر جهان به‌شمار می‌رود.

از جمله بخش‌های مختلف این باغ به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران می‌توان به کلکسیون‌های گیاهی، رویشگاه‌های ایران، رویشگاه‌های جهان، باغ گیاهان صنعتی و دارویی، کارگاه‌های آموزشی و… اشاره کرد.

آدرس: اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیکانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

31- باغ پرندگان 

باغ پرندگان در واقع بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور است، به همین دلیل هم به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌رود. در  باغ پرندگان تهران حدود ۲۵۰ گونه پرنده از سراسر جهان جمع‌آوری شده و شما می‌توانید گونه‌های کمیاب و پرندگان زینتی زیادی را در این باغ ببینید.

از جمله امکانات باغ پرندگان می‌توان به کلینیک تخصصی پرندگان، رستوران و کافه، آلاچیق، پارکینگ، کارگاه نقاشی کودکان،زمین بازی کودکان، سیستم حمل‌ونقل داخلی، بخش تاچ برد و غرفه عکاسی با پرندگان اشاره کرد.

آدرس: تهران، شمال شرق تهران، نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان

32- بوستان بازیافت تهران 

بوستان بازیافت یکی از اماکن دیدنی تهران است که نسبت به بقیه پارک‌ها ساختار متفاوتی دارد. این بوستان پر از مجسمه‌های حیوانات، آثار حجمی و تندیس‌هایی است که با استفاده از پسماندهای خشک و زباله‌های دورریختنی ساخته شده‌اند.

بوستان بازیافت یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌نوعی جنبه آموزشی و فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت و استفاده بهینه از پسماندها دارد.

آدرس: تهران، بالاتر از بزرگراه آزادگان غرب، بلوار دستواره، خیابان باستانی پور

33- پارک پلیس 

بوستان پلیس تهران یکی از جاهای دیدنی در تهران و از پارک‌های قدیمی تهران است. این پارک به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که در بخش شمالی مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و عمارت ارباب هرمز (اولین موزه گرافیک تهران) قرار گرفته.

بسیاری از خانواده‌ها این پارک را برای شب‌گردی و پیک‌نیک انتخاب می‌کنند و از تماشای چشم‌انداز زیبای تهران لذت می‌برند. یکی از ویژگی‌های این پارک، وجود پارک آموزش ترافیک برای کودکان است که یک تجربه آموزشی مفید و هیجان‌انگیز برای آن‌ها خواهد بود.

آدرس: تهران، تهرانپارس، خیابان توحید، پارک پلیس

34- پارک جنگلی کوهسار 

بوستان جنگلی کوهسار یا پارک جنگلی کوهسار شهران یکی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین پارک جنگلی این شهر است. امکانات تفریحی پارک کوهسار را می‌توان به دو دسته امکانات ورزشی و تفریحات هوایی تقسیم‌بندی کرد.

از جمله امکانات رفاهی و تفرحی این پارک جنگلی می‌توان به پاراگلایدر، تله‌کابین، بالن‌سواری، پرتاب بومرنگ، کایت‌سواری، پیست موتورسواری، پارکینگ، آلاچی، کافه و رستوران، بوفه، زمین‌های بازی، شهربازی، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

آدرس: تهران، بزرگراه آبشناسان، بلوار شهران شمالی

35 - پارک جنگلی لتیان 

اگر به فکر گشت‌وگذار در جاهای دیدنی تهران هستید و دلتان هوای طبیعت کرده است، پارک جنگلی لتیان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این پارک جنگلی در جنوب سد لتیان و ده کیلومتری تهران قرار گرفته. طبیعت پارک و دوری از هیاهوی شهر یک روز خاطره‌انگیز برای شما خواهد ساخت.

آدرس: تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، جنوب سد لتیان

36- پارک جنگلی لتمال

بوستان جنگلی لتمال کن یکی از دیدنی های تهران است که در شمال بزرگراه همت قرار گرفته. این پارک جنگلی با مساحتی بیش‌از ۱۰۰ هکتار و پوشش گیاهی درختان کاج، ارغوان و زبان گنجشگ، آب‌وهوای مناسبی برای یک پیک‌نیک خانوادگی دارد.

از این پارک جنگلی می‌توانید منظره چشم‌نوازی از تهران را ببینید و از امکانات تفریحی و رفاهی آن از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، باربیکیو سیستم روشنایی و مسیر پیاده‌روی استفاده کنید.

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بلوار کاشان، بلوار پنج آبشار

37- پارک جنگلی خرگوش دره 

پارک جنگلی خرگوش دره یکی از بهترین مکان های تفریحی تهران است که در آزادراه تهران- کرج قرار گرفته. این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۰ شمسی تاسیس شده و همین آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده. خیلی‌ها این پارک را به‌عنوان ریه تنفسی شهر و کمربند سبز پایتخت می‌شناسند چراکه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است.

پارک جنگلی خرگوش دره یکی از پارک‌های خوش‌آب‌وهوای شهر محسوب می‌شود که امکانات رفاهی مختلفی مثل سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، آلاچیق و… دارد.

آدرس: اتوبان آزادگان شمال، بعد از خروجی اتوبان تهران کرج، خیابان وفایی

38- پارک جنگلی تلو 

پارک جنگلی تلو یا پارک جنگلی غزال در منطقه لواسانات تهران قرار دارد. این پارک یکی از جاهای دیدنی تهران است که آب‌وهوای دلچسبی در روزهای بهاری دارد. از جمله امکانات پارک جنگلی تلو می‌توان به آلاچیق، زمین بازی مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… اشاره کرد.

آدرس: تهران، بابایی شرق خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری،انتهای خیابان ورودی پارک

39- برج آزادی 

برج آزادی که امروز هم یکی از نمادهای شهر تهران است به‌عنوان یادبودی برای جشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی ساخته شد. این برج به عنوان نماد تهران، یکی از مهم‌ ترین جاهای دیدنی تهران است. به برج آزادی پیش از انقلاب برج شهیاد می‌گفتند. در گذشته تقریبا اغلب کسانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آمدند با آب و تاب با این نماد ایران مدرن عکس‌های یادگاری می‌گرفتند.

داستان ساخت برج آزادی از این قرار است که در سال ۴۵ مسابقه‌ای بین معماران ایرانی برگزار شد تا بهترین طرح برای نماد شناسایی ایران انتخاب شود. از میان تمام طرح‌ها، طرح حسین امانت انتخاب شد که نتیجه این طرح برج آزادی امروزی است.

برج آزادی ترکیبی از معماری دوره‌های هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. نکته‌ای که شاید خیلی از گردشگرها از آن بی‌اطلاع باشند این است که زیر برج آزادی نگارخانه، کتابخانه و موزه وجود دارد. پس اگر به دیدن برج آزادی می‌روید از زیرزمین و موزه برج غافل نشوید.

آدرس: تهران، میدان آزادی

40- پارک ارم 

مجتمع ورزشی تفریحی پارک ارم سبز یکی از بهترین مکان های تفریحی تهران برای جوانان و کودکان است که امکانات تفریحی متنوعی برای جوانان فراهم کرده است. این مجموعه تفریحی دارای سه شهربازی فعال، یک شهربازی سرپوشیده به نام قلعه شادی، باغ وحش، دریاچه برای قایق‌رانی، استخر و سرسره آبی روباز، مجموعه رستوران و تالارهای پذیرایی است.

اگر بین جاهای دیدنی تهران به‌دنبال تفریحات هیجانی هستید، شهربازی ارم سبز یکی از بهترین مراکز تفریحی تهران است.

آدرس: تهران، کیلومتر ۴ اتوبان تهران – کرج، بعد از پل شهید باکری

41- تئاتر شهر 

یکی از معروف‌ترین مراکز فرهنگی تهران همین تئاتر شهر تهران است که در پارک دانشجو وچهارراه ولی‌عصر قرار گرفته است. ساختمان تئاتر شهر هم مانند موزه های تهران ازجمله موزه فرش و موزه هنرهای معاصر  به‌همت فرح پهلوی ساخته شد تا مرکزی باشد برای تماشای تئاتر.

ساختمان تئاتر شهر چندین سالن نمایش دارد که میزبان تئاترهای فاخر می‌شوند. طبقه چهارم تئاتر شهر یک کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی دارد. فروشگاه کتاب و کافه‌تریای آن از بهترین کافه های تهران که محلی برای گردهم‌آمدن علاقه‌مندان به تئاتر و هنر است از دیگر امکانات این مجموعه است.

آدرس: تهران، چهارراه ولیعصر، ضلع غربی پارک دانشجو، ساختمان تئاتر شهر

42- دریاچه چیتگر 

دریاچه چیتگر که بعدها اسم آن به دریاچه شهدای خلیج فارس تغییر پیدا کرد، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران و از جاهای دیدنی تهران است. البته هنوز هم این دریاچه به چیتگر معروف است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی تهران به حساب می‌آید. این دریاچه در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ قرار دارد.

مجموعه دریاچه چیتگر تقریبا به یک شهرک تفریحی تبدیل شده است و امکانات زیادی برای خوش‌گذرانی دارد. اینجا هم به جمع‌های دوستانه خوش می‌گذرد هم به جمع‌های خانوادگی با کودکان. قایق‌سواری، راید اسکیت هوایی، سرسره‌های سقوط آزاد، پیست پرش در آسمان، سینما شش‌بعدی و سافاری پارک وحشت ازجمله تفریح‌هایی است که می‌توانید در محوطه دریاچه از آن لذت ببرید.

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در امتداد دریاچه یکی از بخش‌های اصلی در بازدید از این مجموعه تفریحی است. عکاسی، پرنده‌نگری و لذت‌بردن از اجراهای زنده را از دست ندهید.

آدرس: تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر

43- هیومن پارک 

پارک‌های موضوعی از بهترین جاهای دیدنی تهران هستند که ساختارشان حول محور یک موضوع خاص است. هیومن پارک، بزرگ‌ترین پارک موضوعی خاورمیانه است که برای گروه سنی کودکان و نوجوانان گزینه مناسبی است. این شهربازی علمی به شکل آناتومی بدن انسان طراحی شده و بازدیدکنندگان می‌توانند اندام‌های درونی و بیرونی بدن انسان را در قالب ماکت‌های غول‌پیکر ببینند.

آدرس: تهران، خیابان دارآباد، خیابان موزه

44- اتاق های فرار تهران 

امروزه اتاق فرار طرفداران زیادی در سراسر دنیا و ایران پیدا کرده است. اگر به فکر پیدا کردن مکان های تفریحی تهران برای جوانان هستید، اتاق فرار های تهران  بهترین گزینه برای افراد ماجراجو است. در اتاق فرار، شما معمولا یک ساعت فرصت دارید تا با هم‌فکری و حل معماها راه خود را به بیرون از اتاق پیدا کنید.در حال حاضر اتاق فرارهای متعددی در مناطق مختلف تهران وجود دارد که در این بین اسکیپ روم دات آی‌آر، اسکیپ رومیست ومجموعه ذهن برتر جزو پرطرفدارترین جاهای گردشگری تهران است.

- اتاق فرار ایستگاه آخر 

- اتاق فرار کمپ آلفا

- اتاق فرار طاعون/اتاق فرار احضار

- اتاق فرار آی آر 

45- باغ کتاب

باغ کتاب از آن دیدنی های تهران است که برای هر سن‌وسالی جذاب است. باغ کتاب تهران  یک مجموعه کتاب و سرگرمی علمی بسیار بزرگ است که در فضایی به وسعت ۱۱۰ هزار مترمربع ساخته شده. باغ کتاب به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی تهران شناخته می‌شود.

باغ کتاب یکی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران است که از بخش‌های مختلف برای کودکان و بزرگسالان تشکیل شده و یک روز کامل برای عاشقان کتاب می‌سازد.

آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران

46- کارتینگ آزادی 

مجموعه کارتینگ آزادی یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران است که یک روز هیجان‌انگیز برای شما می‌سازد. مجموعه  کارتینگ آزادی تهران، یک مجموعه بزرگ و منحصربه‌فرد در خاورمیانه است که با حمایت Rotax، یکی از سازندگان موتور در جهان ساخته شده. طول این پیست کارتینگ ۸۰۰ متر و عرض آن بین ۸ تا ۱۰ متر است. اگر دوست دارید هیجان رانندگی با سرعت را تجربه کنید، حتما باید سری به کارتینگ آزادی بزنید.

سایر امکانات و تفریحات این مجموعه می‌توان پینت بال، ماشین کنترلی، سالن همایش، سالن بازی، رستوران، باشگاه، اتاق فرار، واقعیت مجازی و… اشاره کرد.

آدرس: تهران، ضلع شرقی استادیوم آزادی، جنب پارکینگ شماره ۱۳

47- پاتیناژ ایران مال

پاتیناژ یا همان اسکی روی یخ، یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز است که به تجهیزات پیشرفته زیادی نیاز دارد. پیست یخ ایران مال با تاسیس اولین سالن پاتیناژ کشور، حالا دیگر به یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده که جوانان و کودکان را هیجان‌زده می‌کند. در اینجا می‌توانید اسکی روی یخ را در کنار مربیان حرفه‌ای و در محیطی امن تجربه کنید.

آدرس: تهران، اتوبان شهید همت (غرب)، اتوبان شهید خرازی، ایران‌ مال، طبقه G1، انتهای ضلع شرقی، روبروی ورودی الماس‌‌

48- رویا پارک تهران 

اگر به‌دنبال یکی از جاهای دیدنی تهران هستید که فضای متفاوتی داشته باشید، می‌توانید روی رویا پارک تهران حساب کنید. این پارک، اولین موزه خطای دید کشور است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. این پارک جادویی توسط متخصصین ایرانی طراحی شده که بینایی شما را درگیر می‌کند. رویا پارک تهران شامل بخش سه‌بعدی، بخش بی‌نهایت، بخش پرسپکتیو، بخش جاذبه، بخش ترفند و بخش تاریک می‌شود که یک عکاس حرفه‌ای در هر کدام از شما عکس‌های هیجان‌انگیزی می‌گیرد.

آدرس: تهران، خیابان باهنر، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه، مجموعه موزه حیات وحش دارآباد، هیومن پارک، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان کروی آجری

49- زیپ لاین کماندو

زیپ لاین یکی از تفریحات مهیج برای جوانان است که می‌توانید آن را در زیپ لاین کماندو تجربه کنید. این زیپ لاین یکی از جاهای دیدنی تهران است که در ارتفاعی نزدیک به ۵۰ متر ساخته شده و حدود ۲۱۰ متر شما را بین زمین و آسمان نگه می‌دارد.

آدرس: تهران، اتوبان شهید حقانی- خیابان سرو- ضلع جنوبی باغ موزه دفاع مقدس

50- مجموعه کارتینگ پرند 

کارتینگ پرند یکی از بهترین مکان های تفریحی تهران است که به شما فرصت می‌دهد رانندگی فرمول یک را در ابعاد کوچک‌تر تجربه کنید. پیست بین‌المللی کارتینگ پرند جزو مجهزترین و بزرگ‌ترین پیست‌های کارتینگ تهران است که با استانداردهای بین‌المللی طراحی شده. کارتینگ پرند حدود ۱۷۱۲ متر طول دارد و با مسیر پرپیچ‌وخم یکی از مسیرهای کارتینگ هیجان‌انگیز برای طرفداران ماشین‌سواری است. بازی‌هایی مانند فوتبال دستی، پینگ پونگ، گیم‌نت، ایرهاکی، بیلیارد، رستوران و کافه از جمله سایر امکانات این مجموعه هستند.

آدرس: تهران، شهرستان رباط کریم، بخش پرند، اتوبان تهران- ساوه، بعد از عوارضی دوم، بلوار باهنر

51- باشگاه بلینگ تهران 

بولینگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفریحات دسته‌جمعی است. اگر خیلی از جاهای دیدنی تهران را دیده‌اید و حالا به فکر یک روز هیجانی هستید، بولینگ را امتحان کنید. در تهران باشگاه‌های بولینگ متعددی وجود دارد که هرکدام امکانات تفریحی متنوعی ارائه می‌کنند.از جمله بهترین مکان های تفریحی تهران برای بازی بولینگ می‌توان به مجموعه بولینگ باشگاه انقلاب، باشگاه بولینگ عبدو، باشگاه بولینگ اریکه ایرانیان، باشگاه بولینگ اپال تهران و… اشاره کرد.

52- پارک آبی اُ پارک

اگر بخواهیم لیستی از بهترین مراکز تفریحی تهران را معرفی کنیم، پارک آبی اُ پارک جایگاه ویژه‌ای در این لیست خواهد داشت. این پارک آبی بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه است که با بهره‌مندی از مدرن‌ترین تجهیزات و با بالاترین استانداردهای روز دنیا ساخته شده. پارک آبی اُ پارک دارای ۱۴ سرسره رنگی هیجان‌انگیز، جکوزی، دو جزیره اختصاصی برای کودکان، مرکز اسپا، کافه، رستوران و… است.

 آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از آزادگان، خروجی شهرک گلستان، انتهای خیابان شمیم

53- شهرک سینمایی غزالی 

شهرک سینمایی غزالی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است که احتمالا در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها دیده باشید. این شهرک با محوریت تهران قدیم و مطابق با دکور و خیابان‌های دوره پهلوی طراحی و ساخته شده و کم‌کم لوکیشن‌های مختلفی به آن اضافه شد. شما در این شهرک می‌توانید لوکیشن سریال مریم مقدس، خیابان لاله‌زار، لوکیشن فیلادلفیا، سریال شهرزاد، کیف انگلیسی و… را ببینید.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشکری، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا، شهرک سینمایی غزالی

پل‌های ارتباطی