مسیر یابی اماکن مذهبی و گردشگری عراق

مسیریابی اماکن گردشگری کشور عراق

29 مرداد 1403

زمان مطالعه

سفر به عراق از مرز مهران :

زمانی از مرز مهران وارد کشور عراق می شوید با طی 90 کیلومتر راه در زمان تقریبا یک ساعت به شهر الکوت مرکز استان واسط می رسید  .اگر روی شهر کلوت بزنید این شهر در گوگل مپ به شما نشان داده می شود و هر جای عراق باشید با لمس تب مسیریابی می توانید نسبت به این شهر مسیرتان و زمان سفرتان را ببینید . 

برای اینکه به کربلا بروید باید از استان بابل بگذرید و وارد استان کربلا و شهر کربلا شوید . فاصله الکوت تا کربلا 206 کیلومتر است که تقریبا در سه ساعت می توانید طی کنید . در این مسیر از شهرهای العمانیه ، الحله و الهندیه می گذرید . فاصله الکوت تا العمانیه را در 42 دقیقه ، فاصله العمانیه به الحله یک ساعت و 40 دقیقه و الحله تا الهندیه یک ساعت و از الهندیه تا کربلا نیم ساعت طول می کشد . در مجموع فاصله مرز مهران تا کربلا را تقریبا در 5 ساعت می توانید طی کنید . 

شهر الکوت که مرکز استان واسط عراق است در سال 2008 تقریبا دارای 450 هزار نفر جمعیت بود که اکثر آنها شیعه مذهب هستند . رود دجله از کنار این شهر می گذرد . برخی از اماکن مورد نیاز برای گردشگران در این شهر را به شما معریف یمی کنیم : 

1- هتل بین المللی شاکوالا 

Tell: +9647706823528

2- بیمارستان الزهرا 

 

3- زاد الکوت 

اگر می خواهید فست فود بخورید در زاد الکوت می تونید نیاز خود را برطرف کنید . رو کلمه زادالکوت در بالا لمس کنید می تواندی نسبت به این مکان مسیریابی کنید . 

Tell: +9647833311404

4- استخر المپیک الکوت 

اگر می خواهید در این شهر تنی به آب بزنید می توانید در استخر المپیک الکوت این کار را انجام بدهید . کلمه استخر در بالا را لمس کنید تا در گوگل مپ مسیر شما نسبت به این استخر مشخص شود . 

5- کافیه الکوخ 

اگر در این شهر هوس قهوه و یا نوشیدنی دیگر کردید می توانید به کافیه الکوخ در خیابان الکفائات  بروید . با یک لمس مورد پنج در بالا می توانید نزدیک ترین مسیر به این کافه را بیاید . 

 

شهر نعمانیه یکی دیگر از شهرهای استان واسط عراق است . در ادامه برخی از اماکن مورد نیاز گردشگران در شهر النعمانیه معرفی خواهد شد : 

1- بیمارستان عمومی النعمانیه 

2- کافیه مجید : 

اگر می خواهدی در النعمانیه قهوه بخورید می تواندی به کافیه مجید بروید . 

 

شهر کربلا : 

شهر کربلا مرکز استان کربلا در کشور عراق است. این شهر از جهت شرق در فاصله ۱۶ کیلومتری رود فرات و از جهت غرب در فاصله ۹ کیلومتری دریاچه رزازه قرار دارد. کربلا در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی بغداد واقع شده‌است و جمعیت آن ۱٫۲۱۸٫۷۳۲ نفر برآورد شده‌است. شهر کربلا از این جهت که محل نبرد کربلا (۶۸۰ میلادی) در آن رخ داده‌است و آرامگاه جسین بن علی و عباس بن علی در آن جای دارد، معروف است. سالانه میلیون‌ها شیعه از این شهر دیدن می‌کنند که از نظر تعداد با زائران مکه و مشهد رقابت می‌کند. سالانه تا سقف ۳۴ میلیون گردشگر مذهبی در روز عاشورا  وارد کربلا می‌شوند. در روز اربعین حداکثر ۴۰ میلیون نفر از ۵۶ کشور مختلف از آرامگاه‌های مقدس شیعی زیارت می‌کنند که تعدا زیادی با پای پیاده وارد شهر کربلا می‌شوند.

این شهر تا سال ۶۱ هجری قمری بیابان بزرگی بوده‌ است به نام‌های نینوا ، غاضریه و طف. اما بعد از سال ۶۱ قمری و رویداد کربلا ، به‌تدریج مورد توجه شیعیان  و مسلمانان قرار گرفت و پس از ساخت گنبد و بارگاه برای کشته شدگان در کربلا توسط حکومت آل بویه به یکی از شهرهای مهم زیارتی عراق تبدیل شد.

 نبرد کربلا در چهارشنبه ۱۰ اکتبر سال ۶۸۰ میلادی (۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری) مطابق با ۲۱ مهرماه هجری- خورشیدی  در بیابان‌های خالی در مسیر کوفه رخ داده‌است. هم حسین بن علی و هم برادرش عباس بن علی توسط قبیله محلی بنی اسد در مکانی که بعدها به مشهد الحسین معروف شد به خاک سپرده شدند. جنگ خود در نتیجه خودداری حسین از درخواست یزید اول  برای بیعت با خلافتش روی داد. حاکم کوفه،عبیدالله بن زیاد ، سی هزار سوار را به سمت حسین روانه کرد. حسین سپاهی قابل توجه نداشت، او با خانواده و یاران اندکش همراه بود. قوای کوفی به فرماندهیعمر بن سعد  دستور گرفتند که حسین و یارانش را از رسیدن به آب منع کنند تا حسین را وادار به بیعت کنند. در روز دهم محرم، حسین بن علی نماز صبح را خواند و سپاهیان خود را به همراه برادرش عباس به جنگ روانه کرد. در آن روز حسین به همراه ۷۲ تن از یارانش کشته شده شدند.

گزارشی از زیارتسلیمان بن صرد در سال ۶۵ هجری قمری (۶۸۵ میلادی) وجود دارد. این شهر به عنوان آرامگاه و زیارتگاه حسین توسعه پیدا کرد و به عنوان یک شهر برای رفع نیازهای زائران گسترش یافت. شهر و مقبره‌ها توسط حاکمان بعدی مسلمان گسترش زیادی یافت و در مقاطعی توسط حاکمان مخالف شیعه تخریب شد. حرم نخستین به وسیله خلیفه عباسی المتوکل در سال ۸۵۰ میلادی ویران شد، اما در حدود سال ۹۷۹ میلادی به شکل امروزی بازسازی شد، قسمتی از حرم حسین بن علی در سال ۱۰۸۶ میلادی در اثر آتش‌سوزی ویران شد و دوباره بازسازی گردید.

در سال ۱۷۳۷، این شهر به عنوان مرکز اصلی علمی و دانش‌پژوهی شیعیان، جایگزیناصفهان در ایران شد. غارت کربلا توسط وهابی ها در ۲۱ آوریل ۱۸۰۲ (۱۲۱۶ هجری) در زمان حکومت عبدالعزیز بن محمد، دومین حاکم دولت اول سعودی، زمانی که ۱۲۰۰۰ مسلمان وهابی از نجد به شهر کربلا حمله کردند، رخ داد. این حمله مصادف با سالروز واقعه غدیر خم  بود. این جنگ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کشته برجای گذاشت و گنبد قبر حسین بن علی ویران شد.

 

چندین نظریه دربارهٔ ریشه نام کربلا ارائه شده‌است.یاقوت حموی  جغرافی‌دان مشهور ریشه آن را «کربله» که شکل مؤنث از واژه‌ای عربی به معنی «زمین نرم» است می‌داند؛ که اشاره به نوع پوشش خاکی پوک بسیار گسترده در جنوب عراق است. دیگر اینکه واژه کربلاء یک واژه آرامی است که نهایتاً از زبان اکدی وام گرفته شده و از ترکیب دو واژه «کوره» محل پخت آجر و «بابل» نام شهر باستانی مجاور آن ساخته شده‌است، که در بررسی‌های باستان‌شناسی نیز بقایای استخراج خاک رس و پخت آجر در زمان‌های بسیار کهن نیز به‌دست آمده‌است. نظریه دیگری بیان می‌کند واژه کربلا در آرامی כַרְבָלָא / ܟܪܒܠܐ [ krblh نهایتاً از واژه اکدی karballatu گرفته شده و اشاره به نوعی پوشش سر در زمان باستان و همچنین گل تاج خروس است که احتمالاً نوعی تاج قدیمی به شکل تاجِ خروس بوده‌است.کربلا از ثروتمندترین و مهم‌ترین شهرهای عراق است و منابع اصلی درآمد آن از زائرین اماکن مذهبی و کشاورزی و به ویژه محصول خرما است. این شهر از دو بخش قدیم یا بخش مذهبی و کربلای جدید تشکیل شده‌است. مدارس اسلامی و ساختمان‌های دولتی زیادی نیز در کربلا متمرکز شده‌اند.

حرم حسین بن علی که در برخی از منابع نیز آن را مسجدالحسین نامگذاری کرده‌اند، در مرکز بخش مذهبی شهر کربلا قرار دارد. در روز اربعین بسیاری از مسلمانان و شیعیان جهت زیارت این مکان به شهر کربلا می‌آیند. بسیاری از زائران مسن نیز به کربلا می‌آیند تا آخرین سال‌ها و روزهای زندگی خود را در این شهر سپری کنند. به دلیل وجود حرم حسین بن علی و برادرش عباس بن علی در شهر کربلا، ۱۰۰ مسجد و ۲۳ مدرسه دینی در این شهر ساخته شده‌است.

اماکن گردشگری مذهبی و تاریخی شهر کربلا 

- حرم حسین بن علی (ع)

- حرم عباس بن علی (ع)

- مقام شیر فضه 

مقام شیر فضه، زیارتگاهی واقع در کربلا بوده و به فضه کنیز حضرت زهرا (ع) منسوب است. بر اساس داستانی، فضه در این مکان از یک شیری می‌خواهد که جلوی اسب‌تاختن بر روی جسد مبارک امام حسین (علیه‌السلام) را بگیرد. این داستان اعتبار کافی ندارد و مخالف واقعیات تاریخی می‌باشد. این مقام در سال ۲۰۰۳م بازسازی گردید.

- موزه الکفیل : 

موزه الکفیل وابسته به آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام یکی از اولین موزه ها در سطح عتبات عالیات عراق به شمار می رود که پس از سرنگونی رژیم سابق تاسیس ششده اند. این موزه از سال 2009 فعالیت خود را آغاز نموده و آثار تاریخی گرانبها و ارزشمندی را که سالها در گنجینه حرم مطهر مورد اهمال قرار گرفته بود در معرض دید عموم قرار داده است.

- خیابان سدره منتهی به مرقد مطهر امام حسین (ع)

در دوره هارون الرشید در کنار مرقد امام حسین (ع) درخت  سدری وجود داشت که هم  نشانه ایی برای زائران حرم مطهر و سایه بانی برای آنها بود . بطوریکه هر کسی می خواست آدرس حرم مطهر را بدهد از دور به آن درخت اشاره می کرد . دشمنان اهل بیت (ع) برای از بین بردن آثار و نشانه های حرم ابا عبدالله  (ع) دستور به بریدن آن درخت دادند . در حدیثی از پیامبر نقل شد که سه بار فرمودند « لعن الله قاطع السدره » در آن زمان کسی متوجه معنای این حدیث نبود تا زمان هارون الرشید و قطع این درخت کسی معنای این حدیث را نمی فهمید . 

- مقام علی اکبر(ع)

این مقام، در انتهای کوچه‌ای در محله باب الطاق، در شمال حرم مطهر امام حسین (ع) قرار دارد. به گفته اهالی، تاریخ بنای آن، به حدود ۱۵۰ سال قبل، بازمی‌گردد.   این مقام، شامل اتاق کوچکی است که محل فروافتادن حضرت علی‌اکبر از اسب، دانسته شده است. بیرون از اتاق، یک پنجره مشبک برای زیارت زائران، نصب شده که اطراف آن، کاشی‌کاری شده و بالای آن نیز دو مناره کوچک، قرار دارد.

هتل های کربلا :

 - فندق المستوفی Tell:

Tell: +9647801007322

- هتل برج یوسف 

Tell: +9647801014010

- هتل نورالزهرا 

Tell : +9647810990990

- هتل ایالت پرنس : این هتل در خیابان صاحب الزمان قرار دارد . 

Tell : +9647706031111

مراکز درمانی کربلا : 

1- بیمارستان سفیر امام حسین 

Tell : +9647435000990

شهر سامرا : 

سامِرا شهری در میانهٔ عراق در استان صلاح الدین ؛ در کرانهٔ دجله ، ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد جای گرفته‌است. در سال 836 م به دستور خلیفه عباسی معتصم باالله بنیان نهاده شد تا به‌جای بغداد پایتخت شود. مسجد جامع سامرا و میجد و حرم عسکریین  دو بنای بنام در سامرا است.

معتصم بالله خلیفهٔ عباسی (خلافت از ۲۱۸ قمری) دستور ساختن شهر را داد و پس از اتمام به آنجا نقل مکان کرد. بدین ترتیب پایتخت خلافت از شهر بغداد به سامرا منتقل شد. این شهر به نام سازنده آن عسکر المعتصم نیز نامیده می‌شد. بابک خرمدین ، رهبر جنبش سرخ جامگان   برضد اشغالگری اعراب پس از حمله مسلمانان به ایران، در ۱۸ دی ۲۳۶ خورشیدی به دستور معتصم باالله کشته‌شد. ابتدا دست و پای وی را به‌تدریج قطع کردند. سپس جنازه‌اش را در شهر سامرا بر سر دار کشیدند. تا سال ۲۵۶ ه. هشت خلیفه از این شهر حکمرانی و خلافت نمودند. در این سال المعتمد علی اللَّه عباسی بار دیگر به بغداد بازگشت و آنجا را پایتخت خلافت قرار داد.

سامرا طی مدت سه دهه پایتختی، توسعه فراوانی یافت و تعداد زیادی از کاخ‌ها و تفریح‌گاه‌ها و مساجد در این شهر ساخته شد. سامرا در سال ۲۲۷ هجری، که معتصم مرد، به قدری آباد بود که در شکوه و جلال کاخ‌ها و زیبایی ابنیه با بغداد رقابت می‌کرد. شکوه و جلال سامرا تا زمانی پایید که خلفای عباسی آنجا را مقر خلافت خود قرار داده بودند. پس از بازگشت آنان به بغداد شکوه و جلال و عظمت سامرا به پایان رسید و آن کاخ‌ها یکی پس از دیگری رو به ویرانی نهاد. 

 

اماکن گردشگری مذهبی و تاریخی  شهر سامرا :

 

 

 

سایت در حال تکمیل شدن است و در آینده اطلاعات بیشتری از شهر کربلا ارائه خواهد شد .

پل‌های ارتباطی